Het dyslexie centrum is gesloten.

Ben je een collega en geïnteresseerd in een samenwerking voor onze leads? Neem dan contact op via dit contact formulier.

Voor het aanmelden is geen wachttijd. De behandelwachttijd bedraagt 1 week.

Wat is dyslexie en dyslexieonderzoek

Symptomen / kenmerken dyslexie

  • Dyslexie is een “automatiseringsprobleem”. Het kind kan niet snel genoeg letters koppelen aan klanken en klanken aan letters (bijv. schrijf op “leuk”: l-eu? eu? eu? hoe was de “eu” ook al weer?).
  • Het verwerken van klanken geeft problemen:
    • je kunt moeite hebben met het horen van verschillen tussen klanken als “m en n”, “p en b”, “s en z”, “f en v” en “e,u,i” en “eu, ui, oe,ou”.
    • je kunt problemen hebben met het in de goede volgorde zetten van klanken (bijv. “drop” ipv “dorp”, “kueken” ipv “keuken”).
    • je kunt moeite hebben met het inprenten en vasthouden van reeksen (bijv.: de tafels, de spellingsregels).

Dit uit zich als volgt:

  • 1 Achterstanden bij lezen en/of spelling (vaak in verhouding slechtere scores hebben bij lezen en/of spelling):
    • A. Het technisch lezen kan problemen geven:
      • bijv. té spellend blijven ontsleutelen (bijv.: d-r-o-p = drop).
      • bijv. té vóórspellend (= radend) ontsleutelen (bijv.: “de ruit is stuk ipv de ruit is kapot”).
      • té langzaam/te traag lezen.
    • B. Spelling kan problemen geven:
      • bijv. moeite hebben om de klank aan het teken (= letter) te koppelen (bijv.: schrijf op “leuk” l-eu? eu? eu? hoe was de “eu” ook al weer?)
      • Voorbeelden van spellingsproblemen zijn:
      • het vlauven zout ipv het flauwe zout
      • de velen pauw ipv de felle pauw
      • de bluwu zelbood ipv de blauwe zeilboot
      • de kuekenduer ipv de keukendeur
      • de greisen gijten ipv de grijze geiten
      • de luije sjoofeur ipv de luie chauffeur
      • de ruet ipv de ruit
      • verschijnende ipv verscheidene
      • het grouwe woningkje ipv het grauwe woninkje
      • de orginelen solisitant ipv de originele sollicitant
      • antoosiast ipv enthousiast
    • Engelse voorbeelden:
      • quiete right ipv quite right
      • right ipv write
      • right ipv ride
      • the flue ipv the flu
      • fourious ipv furious
      • theater audiance ipv theatre audience
      • a lojer ipv a lawyer
      • skwair ipv square
  • 2. Problemen hebben met de fonologische vaardigheden (bijv: ik zeg het woordje “dorp”. Laat de derde letter weg. Welk woordje krijg je dan? “dop”).
  • 3 Daarnaast kunnen de volgende dingen nog opvallen:
    • graag bijwijzen met een vinger bij de regel.
    • regelmatig tweemaal dezelfde regel lezen.
    • regelmatig een regel overslaan.
    • kleine woordjes overslaan bij lezen.
    • letter(s) binnen het woord weglaten.
    • over hoofdpijn klagen (vaak in de loop van de dag).
    • geen goed geautomatiseerde voorkeurshand hebben (bijv rechts schrijven, maar bij “doe”-werkjes vaak de linkerhand inschakelen).
    • problemen met de informatieverwerking, bijv. met waarnemen, luisteren, geheugen.
    • tijd tekort komen bij proefwerken, so’s en examens.
Waarom dyslexie testen of dyslexieonderzoek
ingrid scholtens dyslexie centrum eindhoven dyslexieonderzoek

Informatie over een dyslexieonderzoek & dyslexie test

Het dyslexieonderzoek zal worden uitgevoerd door:
drs. I.E.E. Scholtens: GZ.psychologe, psychologe NIP, kinder- en jeugdpsychologe, orthopedagoge, luistertherapeute te Eindhoven

Zie hiervoor het: Centrum voor luistertherapie of het ADHD / ADD Centrum Eindhoven.

Email: i.e.e.scholtens (a) dyslexiecentrum-eindhoven .nl  |  Adres: Elzentlaan 23  -  5611LG  -  Eindhoven  |  Tel.: 040-2120686  -  Fax.: 040-2126817  |  Of gebruik het: Contactformulier