Voor het aanmelden is geen wachttijd. De behandelwachttijd bedraagt 1 week.

Wat is dyslexie en dyslexieonderzoek

Symptomen / kenmerken dyslexie

  • Dyslexie is een “automatiseringsprobleem”. Het kind kan niet snel genoeg letters koppelen aan klanken en klanken aan letters (bijv. schrijf op “leuk”: l-eu? eu? eu? hoe was de “eu” ook al weer?).
  • Het verwerken van klanken geeft problemen:
    • je kunt moeite hebben met het horen van verschillen tussen klanken als “m en n”, “p en b”, “s en z”, “f en v” en “e,u,i” en “eu, ui, oe,ou”.
    • je kunt problemen hebben met het in de goede volgorde zetten van klanken (bijv. “drop” ipv “dorp”, “kueken” ipv “keuken”).
    • je kunt moeite hebben met het inprenten en vasthouden van reeksen (bijv.: de tafels, de spellingsregels).

Dit uit zich als volgt:

  • 1 Achterstanden bij lezen en/of spelling (vaak in verhouding slechtere scores hebben bij lezen en/of spelling):
    • A. Het technisch lezen kan problemen geven:
      • bijv. té spellend blijven ontsleutelen (bijv.: d-r-o-p = drop).
      • bijv. té vóórspellend (= radend) ontsleutelen (bijv.: “de ruit is stuk ipv de ruit is kapot”).
      • té langzaam/te traag lezen.
    • B. Spelling kan problemen geven:
      • bijv. moeite hebben om de klank aan het teken (= letter) te koppelen (bijv.: schrijf op “leuk” l-eu? eu? eu? hoe was de “eu” ook al weer?)
      • Voorbeelden van spellingsproblemen zijn:
      • het vlauven zout ipv het flauwe zout
      • de velen pauw ipv de felle pauw
      • de bluwu zelbood ipv de blauwe zeilboot
      • de kuekenduer ipv de keukendeur
      • de greisen gijten ipv de grijze geiten
      • de luije sjoofeur ipv de luie chauffeur
      • de ruet ipv de ruit
      • verschijnende ipv verscheidene
      • het grouwe woningkje ipv het grauwe woninkje
      • de orginelen solisitant ipv de originele sollicitant
      • antoosiast ipv enthousiast
    • Engelse voorbeelden:
      • quiete right ipv quite right
      • right ipv write
      • right ipv ride
      • the flue ipv the flu
      • fourious ipv furious
      • theater audiance ipv theatre audience
      • a lojer ipv a lawyer
      • skwair ipv square
  • 2. Problemen hebben met de fonologische vaardigheden (bijv: ik zeg het woordje “dorp”. Laat de derde letter weg. Welk woordje krijg je dan? “dop”).
  • 3 Daarnaast kunnen de volgende dingen nog opvallen:
    • graag bijwijzen met een vinger bij de regel.
    • regelmatig tweemaal dezelfde regel lezen.
    • regelmatig een regel overslaan.
    • kleine woordjes overslaan bij lezen.
    • letter(s) binnen het woord weglaten.
    • over hoofdpijn klagen (vaak in de loop van de dag).
    • geen goed geautomatiseerde voorkeurshand hebben (bijv rechts schrijven, maar bij “doe”-werkjes vaak de linkerhand inschakelen).
    • problemen met de informatieverwerking, bijv. met waarnemen, luisteren, geheugen.
    • tijd tekort komen bij proefwerken, so’s en examens.
Waarom dyslexie testen of dyslexieonderzoek
ingrid scholtens dyslexie centrum eindhoven dyslexieonderzoek

Informatie over een dyslexieonderzoek & dyslexie test

Het dyslexieonderzoek zal worden uitgevoerd door:
drs. I.E.E. Scholtens: GZ.psychologe, psychologe NIP, kinder- en jeugdpsychologe, orthopedagoge, luistertherapeute te Eindhoven

Zie hiervoor het: Centrum voor luistertherapie of het ADHD / ADD Centrum Eindhoven.

Email: i.e.e.scholtens (a) dyslexiecentrum-eindhoven .nl  |  Adres: Elzentlaan 23  -  5611LG  -  Eindhoven  |  Tel.: 040-2120686  -  Fax.: 040-2126817  |  Of gebruik het: Contactformulier